Odwołanie lotu. Co robić w takiej sytuacji?

Podróże lotnicze z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Od dawna nie korzystamy z nich wyłącznie okazjonalnie, np. w celu dotarcia do dalekiego kraju na urlop. Zaczynamy traktować samoloty także jako zwykłe środki komunikacji m.in. dlatego, że pracujemy mobilnie, częściej wykonujemy dalekie podróże służbowe, a w takich sytuacjach podróż samolotem jest szybka i atrakcyjna cenowo. We wpisie przyjrzymy się, co zrobić, jeśli lot zostanie odwołany.

Kiedy mówimy o odwołanym locie?

Zacznijmy od tego, że o odwołanym locie mówimy w trzech przypadkach – opiszemy je podobnie, jak prezentują to prawa pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej. Sytuacja 1: pierwotny rozkład lotu zostaje zmieniony, pasażer zostaje przeniesiony na inny planowany lot. Sytuacja 2: samolot wystartuje, lecz z jakichś względów musi wrócić do portu i pasażer zostaje przeniesiony na inny lot. Sytuacja 3: pasażer docelowo przylatuje do portu lotniczego, który nie odpowiada wskazanemu na bilecie. Trzecia sytuacja jest traktowana jako odwołanie lotu, o ile nie zaakceptujemy wcześniej zmiany planu podróży albo jeśli port lotniczy przylotu i pierwotnego miejsca docelowego obsługują loty do tego samego miasta/regionu.

Do czego mamy prawo w przypadku odwołanego lotu?

Jeżeli osobiście mamy do czynienia z odwołanym lotem, linie lotnicze muszą zapewnić nam trzy opcje tzw. rekompensaty. Możemy ubiegać się o zwrot ceny biletu. Inna możliwość to zmiana podróży do miejsca docelowego przy najbliższej okazji. Kolejny wariant to zmiana planu podróży – możemy wybrać podróż w późniejszym, dogodnym dla nas terminie – mamy wtedy porównywalne warunki przewozu, przy czym jest zastrzeżenie dotyczące dostępności wolnych miejsc. W przypadku odwołania lotu polecamy bezpośredni kontakt z obsługą i skonsultowanie wyboru.